Dziś jest 28.03.2024

Imieniny obchodzą Aniela, Renata, Kastor, Antoni

Portal podróżniczy etraveler.pl

gwarancja udanych wakacji
Accredited Agent

Transport

Komunikacja miejska – w mniejszych miastach pamięta minioną epokę. Występują zarówno autobusy, trolejbusy jak i tramwaje. Na porządku dziennym są pojazdy sprowadzone z Korei. Jedynie w Astanie występuje najnowocześniejszy tabor, a pracownicy są umundurowani.

Bilety na komunikację miejską są tanie, zaczynają się od 50 tenge. Ale płacić należy w każdym autobusie, niezależnie od tego, jak długo będzie się jechało. Nie ma biletów ulgowych ani okresowych, jedynie miesięczne.

W każdym autobusie oprócz kierowcy jest druga osoba, która jest odpowiedzialna za sprzedaż i sprawdzanie biletów. Osoba ta jest również "zapowiadaczem przystanków", informacją o liniach, pomocą przy wsiadaniu i wysiadaniu.

Znamy nam z Europy rozkłady jazdy nie istnieją. Jest tylko informacja od której do której dana linia kursuje i z jaką częstotliwością. Autobus ma też zwyczaj zatrzymywania się w miejscach, gdzie nie ma przystanku. Wystarczy, że potencjalny pasażer machnie ręką. Nie ma też pewności, że po godzinie 20 uda się doczekać autobusu, mimo iż powinien kursować. Wynika to z tego, że autobusy należą do osób prywatnych. Jeżeli kierowca chce zarobić więcej, pojeździ dłużej. Nie jest też regułą, że pojazd będzie stał na przystanku określoną ilość czasu. Może stać dosyć długo, dopóki nie zbierze zadowalającej liczby pasażerów.

Autobus pochodzenia koreańskiego w Ałmacie

Autobusowe połączenia międzymiastowe. Ceny są zbliżone do cen biletów kolejowych. Istnieją duże firmy transportowe o regulowanym rozkładzie jazdy, jak również małe firmy z kilkoma mikrobusami. Kierowcy odjeżdżają, gdy zbierą maksymalną liczbę pasażerów. Mikrobusy są szybsze od pociągów, jednak nie zawsze można czuć się bezpiecznie, ze względu na styl i szybkość jazdy, oraz kulturę prowadzenia pojazdu przez znaczną liczbę uczestników ruchu drogowego.

Walka o klienta zaczyna się już na peronie. Kierowcy krzyczą głośno miejscowość docelową w kierunku wysiadających pasażerów i rozglądają się za klientami. Następni kierowcy są w hali dworcowej, a ostatni, przede wszystkim taksówkarze, na parkingach przed dworcem.

W trolejbusach znajdują się dość epokowe biletomaty na monety.

Za dnia również, ale przede wszystkim kiedy autobusy rzadziej kursują, można skorzystać z taksówek korporacyjnych, jak i usług prywatnych osób. Osoby te według własnych stawek oferują przewóz. Nie posiadają taryfikatora. Wystarczy podejść do krawędzi jezdni i machnąć lub podnieść rękę, a po chwili ktoś zatrzyma się. Podaje się kierowcy cel podróży, on swoją cenę. Można się potargować, a jak z targów wyjdą nici, można podziękować i spróbować u kolejnego kierowcy. Należy przyzwyczaić się do obecnych na ulicach samochodów z kierownicą po prawej stronie (importowane z Japonii).

Kolej. Państwowym przewoźnikiem kolejowym są Kazachstan Temir Żoły. Podróż odbywa się czterema rodzajami transportu: popularnymi "elektryćkami" na krótszych trasach, wagonami sypialnymi na długich trasach (kupe i plackartne) oraz najdroższym z możliwych – ekspresem Tulpar (tulpar – uskrzydlony koń w mitologii tureckiej, kazachskiej i tatarskiej). By kupić bilet na pociąg, trzeba mieć przy sobie paszport. Ksero nie jest akceptowane. Warto kupić bilet na tydzień lub dwa przed planowaną podróżą, ponieważ jest tańszy i na pewno będzie miejsce.

W wagonach dostępna jest darmowa woda z samowarów. Zawsze otrzymuje się czystą pościel i ręczniczek, które należy zwrócić prowadnikowi (obsługa wagonu) przed opuszczeniem pociągu. Wybierając się w długą trasę należy zaopatrzyć się w kubek lub miskę oraz łyżkę. Warto kupić zupki chińskie i słodycze. Owoce można kupić na którejś ze stacji.

Dwudziestogodzinna podróż jest typową dla Kazachów. Podczas jazdy pociąg zatrzymuje się na sporej liczbie stacji. A na stacjach kwitnie handel, bo pociąg zatrzymuje się na 20 do 30 minut. Wówczas pasażerowie opuszczają wagony i robią zakupy, bo na dworcach i peronach ceny są stosunkowo niskie. A kupić można dosłownie wszystko: owoce, ryby, mięso, chleb, gazety, zabawki, buty, chusty tsc. Handel odbywa się również w pociągu.

Handlarze chodzą po wagonach i oferują, najczęściej ten sam towar, który można kupić na peronie.

Jeżeli podróż odbywa się również nocą, warto trzymać dokumenty i pieniądze przy sobie. Osoby wysokie będą miały problemy ze zmieszczeniem się na łóżkach w wagonach plackartnych.

Wnętrze wagonu plackartnego



Transport lotniczy: Air Astana, Deta Air oraz Scat air są kazachstańskimi przewoźnikami.
Transport lotniczy jest najdroższym, ale jednocześnie najszybszym sposobem przemieszczania się między miastami w tym tak rozległym kraju. Lotniska znajdują się w następujących miejscowościach: Aktau, Aktobe, Arkałyk, Astana, Atbasar, Atyrau, Ałmaty, Bałcharz, Ekibastuz, Karaganda, Kokczetaw, Kustanaj, Kyzyłorda, Orał Ak Żoł, Oskemen, Pawłodar, Petropawł, Semej, Szymkent, Taraz, Tałdy, Kurgan, Żezkazgan.

Lotnisko w Ałmaty

Opinie (0)

Liczba opinii: 0 |

Średnia ocen: 0.00

Brak opinii, bądź pierwszy!

Twoja opinia

Twoja ocena

Infolinia(22) 487 55 85

Pn.-Pt. 8-19;So-Nd. 9-19

Wyszukiwarka lotów

Osoby podróżujące

Osoby podróżujące