Koleją transsyberyjską, cz. II

Autor: Mateusz Surdacki

Data publikacji: 28.02.2014 21:24

Dwa plecaki, jeden namiot, 24 dni, 9600 PLN i prawie 9000 pokonanych kilometrów. Przejechaliśmy pociągiem Rosję, Mongolię i Chiny, odwiedzając ciekawe miejsca na trasie. Jedliśmy czebureki w Moskwie, omula nad Bajkałem, piliśmy herbatę z mlekiem w Ułan Bator, a w Pekinie oprócz ryżu pochłanialiśmy pyszne pierożki gotowane na parze. Podziwialiśmy bajecznie kolorowy sobór Wasyla Błogosławionego na Placu Czerwonym, a po kilku dniach drewniane domy w Irkucku. »

Koleją Transsyberyjską

Autor: Mateusz Surdacki

Data publikacji: 17.02.2014 23:47

Dwa plecaki, jeden namiot, 24 dni, 9600 PLN i prawie 9000 pokonanych kilometrów. Przejechaliśmy pociągiem Rosję, Mongolię i Chiny, odwiedzając ciekawe miejsca na trasie. Jedliśmy czebureki w Moskwie, omula nad Bajkałem, piliśmy herbatę z mlekiem w Ułan Bator, a w Pekinie oprócz ryżu pochłanialiśmy pyszne pierożki gotowane na parze. Podziwialiśmy bajecznie kolorowy sobór Wasyla Błogosławionego na Placu Czerwonym, a po kilku dniach drewniane domy w Irkucku. Spaliśmy w jurcie, wędrowaliśmy po Murze Chińskim i zadzieraliśmy głowy obserwując drapacze chmur w Szanghaju. »

Mongolia jakiej nie znacie

Autor: Paulina Pinkowska

Data publikacji: 25.06.2012 10:06

Tysiące lat mongolskiej gospodarki opiera się głównie na hodowli bydła, jest to ważny element stylu życia nomadów. »

Savoir vivre w jurcie

Autor: Anna Sygnarek

Data publikacji: 28.07.2011 10:14

Mongolia kojarzy się z jurtą, a jurta z... Mongolią. Nawet w miastach są wydzielone tereny, gdzie szybko można rozbić ger (tak właśnie jurtę nazywają mieszkańcy stepów). Z wyglądu przypomina odwróconą do góry nogami miskę. Na szczycie posiada otwór dymny. Ger jest całorocznym schronieniem Mongołów, w zimie ciepłym, w lecie zaś dającym przyjemny chłód. Przemieszczając się, mieszkańcy stepu zabierają jurtę ze sobą. Dwóch silnych mężczyzn jest w stanie rozłożyć ją w ciągu dwóch godzin, choć do lekkich nie należy. »

Świat mongolskich wierzeń

Autor: Anna Sygnarek

Data publikacji: 22.07.2011 11:45

Mongolia jest krajem religijnej różnorodności. Mongolskie wierzenia od wieków czerpały całymi garściami z kultury tureckiej, buddyzmu tybetańskiego, islamu, wpływów europejskich, dokładając do tego rodzimy szamanizm. Ogromny (negatywny) wpływ na religię Mongołów miały czasy zależności tego państwa od ZSRR, kiedy wszelki przejaw kultywowania wiary przodków był tępiony, a świątynie burzone. Od lat 90. Mongolia zyskała niezależność, a lamaizm i szamanizm zaczęły powoli się odradzać. »