Dziś jest 28.03.2024

Autor: Anna Sygnarek

Data publikacji: 22.07.2011 14:52

Tagi: rowery, anna sygnarek

Swoją pierwszą długą wyprawę rowerową za granicę Polski, odbyłam na pierwszym roku studiów, sześć lat temu (tak, tak jest to możliwe mimo że studia są 5-letnie). Garstka osób z mojego wydziału wpadła na szalony pomysł, żeby objechać Peloponez na rowerze, po drodze zwiedzając, co się tylko da. Wyprawę udało się zrealizować.

Czas na rower!
Fot. Onatos/sxc.hu/CC

Z braku czasu, na miejsce, nas i nasze rowery dowiózł busik i tak zaczęła się nasza 2-tygodniowa, rowerowa przeprawa przez Grecję. Później była Sycylia, Tunezja i tegoroczna wyprawa z Polski przez Litwę, Łotwę do Estonii, a już w najbliższe wakacje zamierzamy podbić rowerowo Włochy. Moje doświadczenie nie jest jakoś bardzo imponujące, ale jest. Jeśli to prawda, że człowiek uczy się na błędach, mam nadzieję, że nauczycie się co nieco na moich. Postaram się przedstawić wam kilka wskazówek oraz podzielić swoimi przemyśleniami dotyczącymi wypraw rowerowych.

Nigdy nie jest za późno na turystykę rowerową

Kiedy zdecydowałam się jechać do Grecji, byłam troszkę przerażona. Nie miałam dobrego sprzętu, sakw, kondycja była jako taka, a przecież Peloponez nie jest niziną. Nigdy nie byłam na tak długiej wyprawie rowerowej. Wyprawa życia – do Kampinosu i z powrotem. Nie żałuję jednak, choć na miejscu bywało różnie. Kiedy człowiek zjeżdża 60 km/h z górki, jest panem świata. Kiedy wjeżdża na kolejną wyżynę jest zdyszanym, spoconym strzępkiem siebie. Wysiłek fizyczny wynagradza jednak niesamowita satysfakcja. W trakcie wszystkim podróży rowerowych nauczyłam się dyscyplinować, motywować, walczyć ze słabościami i zmęczeniem, cieszyć się pięknymi widokami i przyjemnością jazdy. Naprawdę, nigdy nie jest za późno, żeby zdecydować się na ten środek transportu.

Dostosuj trasę do swojej kondycji i czasu, jaki posiadasz

Nie musisz od razu jechać na rowerze z Polski do Chin. Możesz przetransportować siebie i rower np. samolotem. My, żeby nie płacić wysokich opłat za rower w samolocie, rozkręcaliśmy nasze pojazdy, pakowaliśmy do specjalnej torby i nasz sprzęt leciał jako bagaż. Trzeba jednak pamiętać, by rower kilka razy rozkręcić i skręcić w domu, żeby na miejscu przypadkiem się nie okazało, że po skręceniu pedały obracają się w drugą stronę. Należy też spuścić powietrze z opon i rower odpowiednio zabezpieczyć – obłożyć kartonem i najlepiej folią bąbelkową. Szczególnie pieczołowicie trzeba ochraniać przerzutki. Można poprosić osoby w sklepie rowerowym, żeby za drobną opłatą nauczyły nas rozkręcać i skręcać rower. Na każdym lotnisku wzbudzaliśmy nie lada sensację, ale można się do tego przyzwyczaić.

Dostosuj trasę do swoich zainteresowań

O wiele łatwiej pokonuję się trudną trasę, mając odpowiednią motywację. Warto więc wybrać taki kraj – trasę, który wzbudza nasze zainteresowanie, sprawia, że po prostu chcemy dojechać na miejsce – nie możemy się wprost doczekać. Warto też czasem pozwolić sobie na odrobinę luksusu i wybrać nocleg w hostelu czy w pensjonacie zamiast pod namiotem – wizja snu w komfortowych warunkach dodatkowo motywuje. Wraz z koleżanką przerabiałyśmy to na Litwie. Gdy okazało się, że w mijanym miasteczku nie ma hotelu, motelu, czegokolwiek, przejechałyśmy dodatkowe 80 km (co w sumie tego dnia dało 200 km) do Kowna. Choć byłyśmy w mieście o 2 nad ranem, udało nam się znaleźć motel z wygodnymi łóżkami i ciepłym prysznicem. Nie ma to jak dobra motywacja!

Sprzęt jest naprawdę ważny

Przymierzając się do zakupu roweru, trzeba zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Najlepiej udać się do sklepu z kimś, kto zna się dobrze na rowerach. Jeśli chodzi o konkretny model, to już każdy musi sam zadecydować, co woli. Przy czym miejskie rowery raczej nie nadają się na dłuższe wyprawy. Ważna jest oczywiście wielkość kół (im większe, tym dla nas lepiej) i rodzaj opon – szosowe, mogą się nie sprawdzić w każdym terenie, zaś typowo górskie – szerokie z wypustkami – będą nas spowalniać. Pamiętajmy, że jedziemy z obciążeniem w postaci naładowanych sakw. Trzeba też dostosować rodzaj opony do trasy. Jeśli wybieramy się np. na pustynie lub półpustynie sprawdzą się jedynie bardzo szerokie opony. Jeśli zamierzamy jeździć głównie po asfalcie – wąskie i gładkie.

Niezależnie od szerokości opony, koniecznie trzeba wziąć zapasowe dętki i zestaw do łatania dziur. Obie rzeczy kupimy oczywiście w każdym sklepie rowerowym i nie jest to duży wydatek. Uczenie się wymiany dętki na samym wyjeździe nie jest najlepszym pomysłem, bo czasami trzeba to robić w nocy. Warto więc wypróbować zarówno nowy sprzęt, jak i swoje umiejętności w domu.

Decydujące dla nas może być też to, ile rower ma przerzutek – im więcej, tym oczywiście lepiej. Wygodne siodełko, najlepiej też od razu zamontować rogi, co pozwoli zmienić trochę pozycję nadgarstków i dłoni. Warto o tym pamiętać, bo ręce nie raz będą nas boleć. Warto też zapytać się (jeśli kupujemy np. model górskiego roweru), czy dany model ma możliwość zamontowania bagażnika, który będzie w stanie wytrzymać ponad 20 kg obciążenia. Mój pierwszy rower z powodu wystającego hamulca nie miał takiego udogodnienia. Musiałam wymienić hamulec tylny, co sporo mnie kosztowało.

Hamulce to zresztą kolejny problem. Jeśli zdecydujemy się na tarczowe, to transportując rower możemy te tarcze trochę wygiąć i na miejscu nie pozostanie nam nic innego, jak oddać rower do serwisu – pojawia się kłopot. Jeśli zaś mamy drogie hamulce hydrauliczne, możemy się spodziewać, że lecąc samolotem, w wyjątkowym przypadku hamulec ulegnie uszkodzeniu, albo na miejscu będziemy musieli wymieniać płyn. Znów kłopot. Najlepiej powiadomić sprzedawcę o naszych planach transportowania roweru i związanych z tym ewentualnych problemach, zanim cokolwiek kupimy. Wtedy na pewno doradzi nam coś na naszą kieszeń i na nasze potrzeby.

Nie, rower z komunii nie nadaję się do takich wypraw. Nie i kropka.

• « Poprzednia
  • 1
  • 2
  • Następna »

Piotr (gość)

31.01.15, 22:19

"Nie, rower z komunii nie nadaję się do takich wypraw. Nie i kropka." A czemu nie? Do odważnych świat należy! A na poważnie: na swój pierwszy rowerowy urlop pojechałem w 2012 roku na piętnastoletnim "góralu" z supermarketu, takim za poniżej 300 złotych. To tak jakby jechać Małym Fiatem do Hiszpanii, powiedziałby pewnie Jacek Walkiewicz. Fakt, że rower nie miał jakiegoś masakrycznego przebiegu. Podwoiłem go w czasie urlopu. Podczas tych prawie 900 km rozkręcił mi się bagażnik, zerwałem jedne hamulce i dosłownie straciłem tylne koło, tak że w połowie urlopu musiałem wymieniać na nowe (powyginało się, szprychy zaczęły się łamać) Całe szczęście, że było gdzie wymienić. Ponadto chyba sześć razy wymieniałem dętkę. I nigdy nie zapomnę beztroski, z jaką zabrałem zapasową dętkę z wentylem samochodowym do kompletu z pompką rowerową. Po powrocie wymieniłem połowę roweru na nowy i dalej na nim jeżdżę. Ale gdybym wiedział to wszystko przed wyjazdem, nigdy bym nie wyruszył na tę wyprawę...

Zamknij

Wyprawy pod patronatem Etraveler.pl

Równoleżnik Zero 2015 – Wrocławski Festiwal Podróżniczy im. Olgierda Budrewicza

Autor: Źródło: materiały promocyjne

Data publikacji: 25.03.2015 09:20

Festiwal Podróżniczy im. Olgierda Budrewicza Równoleżnik Zero, który odbędzie się w dniach 9-11 kwietnia 2015 r. w Mediatece (Pl. Teatralny 5) i Bibliotece Turystycznej (ul.Szewska 78) to wydarzenie skierowane do osób pragnących poczuć klimat podróżowania oraz wspaniała okazja do spotkania z podróżnikami i autorami książek. Tegoroczna edycja będzie poświęcona krajom Ameryki Północnej i Środkowej. »

Spotkanie z podróżnikiem: „Chcieć to móc” – Paweł Kilen w pięć lat po świecie

Data publikacji: 02.03.2015 10:11

Pięcioletnia podróż Pawła Kilena w poszukiwaniu przygody i spełnienia marzeń. Z lekkim zarysem planu i z bardzo małym budżetem. Udowadnia wszystkim, a przede wszystkim sobie, że powiedzenie „Chcieć, to móc” nie jest fikcją. »

WyCHILEoutowana

Data publikacji: 26.09.2014 12:38

„Nigdzie indziej na świecie nie ma tylu Niemców, którzy mówią po hiszpańsku i czczą bohatera narodowego o nazwisku O’Higgins”. Właśnie ta, zasłyszana wieki temu opinia na temat Chile pchnęła moje zainteresowania w kierunku owego chudego jak patyk kraju. Choć od tamtego czasu minęło już wiele lat, ciekawość pozostała, ale decyzja o wyjeździe zapadła dopiero niedawno. »

Tagi: patronat medialny, ameryka południowa, chile, patagonia

Czas na debiut – Strefa Darien

Data publikacji: 25.09.2014 10:24

Książka Michała Zielińskiego to osobisty zapis wrażeń z wyprawy do jednego z najmniej uczęszczanych rejonów świata – południowoamerykańskiej selvy, czyli dżungli. »

Tagi: patronat medialny

Kurs na Indonezję

Data publikacji: 19.09.2014 09:47

Karolina i Bartek, para młodych inżynierów z Krakowa i autorów bloga Kurs na Wschód, wkrótce rusza w kolejną podróż. Tym razem zamierzają odwiedzić Indonezję, przyjmując za cel nie tylko relaks pod palmami, ale także zebranie sporej ilości materiału reporterskiego, który ma czytelnikom ich bloga pokazać azjatycki kraj od podszewki. Karolina i Bartek obierają kurs na Indonezję! »

Tagi: patronat medialny, azja, indonezja

8000 km Across Canada

Data publikacji: 01.08.2014 16:09

Czy można pokonać pieszo dystans 8000 km w ciągu 8 miesięcy, samotnie, bez większego wsparcia z zewnątrz, mierząc się z różnorodnymi warunkami klimatycznymi oraz terenowymi? Można, trzeba mieć tylko jasno określony cel. A taki z pewnością przyświeca Jakubowi Mudzie, który wraz z początkiem stycznia 2015 roku wybiera się w pieszą wyprawę 8000 km Across Canada, od wybrzeża Pacyfiku aż po Atlantyk. »

Tagi: patronat medialny, ameryka północna, kanada

850 km, by znaleźć dom

Autor: Anna Kaca

Data publikacji: 16.07.2014 11:07

W tegoroczne wakacje razem z moim czworonogiem pokonam pieszo 800 km, promując adopcje psów aktywnych. Od Karkonoszy po Bieszczady będę prezentować ludziom dwa bardzo aktywne psy, które od wielu lat nie potrafią znaleźć domu. Pokaże również, że wakacje można spędzać ze swoim czworonogiem w fajny dla obu stron sposób. »

Tagi: patronat medialny

Archeolodzy (znowu) w podróży – czyli autostop w Skandynawii tropami wikingów

Autor: Archeolodzy w podróży

Data publikacji: 11.07.2014 12:45

Minął ponad rok, odkąd grupa archeologów i jeden grafik zdecydowali się na podróż swojego życia, odwiesiła na jakiś czas pracę i studia i wyruszyła do Rosji. Teraz, projekt „Archeolodzy w Podróży” odżywa – w nieco zmienionym składzie (więcej info tutaj: http://archeolodzywpodrozy.blogspot.com/p/o-nas.html) ruszamy tym razem na północ! »

Tagi: europa, norwegia, skandynawia, patronat medialny

Z uśmiechem na (Bliski) Wschód

Autor: Tomasz Korgol

Data publikacji: 01.07.2014 11:07

Celem mojej najbliższej wyprawy jest Nepal. Trasa wiedzie z Wrocławia przez Węgry, Bułgarię, Rumunię, Turcję, Gruzję, Armenię, Irak (Kurdystan), Iran, Pakistan, Indie, Nepal. Łącznie 15 tysięcy kilometrów, samotnie, autostopem. Wyprawa jest częścią projektu pod nazwą ,,Z uśmiechem na (Bliski) Wschód”. »

Tagi: patronat medialny, azja, indie, nepal

Podróżować to żyć – podsumowanie I Festiwalu Podróżniczego Klubu Szalonego Podróżnika

Data publikacji: 30.05.2014 11:39

W trakcie minionego I Festiwalu Podróżniczego Klubu Szalonego Podróżnika w Środzie Wielkopolskiej, któremu patronował między innymi portal Etraveler.pl, słuchacze mieli okazję nie tylko przenieść się w odległe i niezwykle różnorodne części świata, ale i dostali spory zastrzyk inspiracji, po którym na pewno niełatwo będzie wysiedzieć w domu. »

Tagi: europa, polska, patronat medialny

Gobi Expedition 2014

Autor: Łukasz Kraka-Ćwikliński

Data publikacji: 26.05.2014 16:34

Wyprawa przez drugą co do wielkości pustynię na świecie zbliża się wielkimi krokami. Do jej rozpoczęcia zostały niespełna dwa miesiące, co sprawia, że jest to dobry moment, by przypomnieć zainteresowanym, na czym polega jej wyjątkowość. »

Tagi: azja, mongolia, gobi, patronat medialny

Festiwal Podróżniczy u Przyrodników

Data publikacji: 26.05.2014 15:10

Już w najbliższy piątek (30.05.) rusza w Lublinie Festiwal Podróżniczy u Przyrodników. W programie znalazły się slajdowiska z całego świata: Kolumbia, Antarktyda, Portugalia, Niemcy, Słowenia, Chorwacja) oraz z Polski (Opolszczyzna i Białowieski Park Narodowy). Ideą Festiwalu jest ukazanie piękna i bogactwa przyrody w skrajnie różnych rejonach świata. »

Bałkany Trip 2014

Autor: BusTrip into the Wild

Data publikacji: 12.05.2014 09:20

Jak opisać w kilku słowach projekt BusTrip Into The Wild? 26-letni volkswagen T3, siedmioro podróżników i 12 krajów, które chcemy odwiedzić w trzy tygodnie, jak najmniejszym kosztem. »

Tagi: patronat medialny, europa

I Festiwal Podróżniczy Klubu Szalonego Podróżnika w Środzie Wielkopolskiej

Data publikacji: 28.04.2014 10:02

Już 23 i 24 maja rusza w Środzie Wielkopolskiej pierwszy Festiwal Podróżniczy organizowany przez Klub Szalonego Podróżnika. Dwa dni festiwalowe będą składać się z prezentacji prelegentów o „Statuetkę Klubu Szalonego Podróżnika” za najlepszą prezentację podróżniczą, prezentacji filmów oraz relacji podróżniczych zaproszonych gości specjalnych. Poza tym na każdego z uczestników czekają liczne konkursy i atrakcje festiwalowe. »

4 Żywioły – podróż autostopem dookoła Islandii

Autor: Joanna Maślankowska i Adam Wnuk

Data publikacji: 15.04.2014 11:35

1 miesiąc, 2 autostopowiczów i 4 żywioły do pokonania. Podczas miesięcznej wyprawy zasmakujemy dań gotowanych w rozgrzanej ziemi, wykąpiemy się w najwspanialszych wodospadach Europy, staniemy na skraju dwóch ogromnych płyt tektonicznych jednocześnie i (mam nadzieję) nie zostaniemy porwani razem z namiotem przez niezwykle silne wiatry. Wszystko to z dobytkiem na plecach i wyciągniętym w górę kciukiem. »

Tagi: patronat medialny, europa, islandia

I Festiwal Podróżniczy w Środzie Wielkopolskiej

Data publikacji: 21.03.2014 14:44

24 maja 2014 r. w Ośrodku Kultury w Środzie Wielkopolskiej w ramach Średzkich Sejmików Kultury 2014 odbędzie się I Festiwal Podróżniczy zorganizowany przez poznański Klub Szalonego Podróżnika. W ramach Festiwalu przewidziane są przede wszystkim prelekcje podróżnicze, slajdowiska, dyskusje i spotkania z podróżnikami. Prelegenci przedstawią swoje dotychczasowe podróże po różnych regionach świata i opowiedzą związane z nimi historie, przygody i wrażenia. »